Hogyan válasszunk magunknak mozgásterápiás (vagy bármilyen) szakembert?

Nincs egyszerű helyzetben az, aki ma panaszosként megfelelő szakembert szeretne magának találni. Legyen szó orvosról, masszőrről, mozgásterapeutáról, gyógytornászról, személyi edzőről, megtalálni a számunkra megfelelő problémamegoldót, mindig tűkeresés a szénakazalban.

Miért?

Egyrészt, annyiféle titulus, szakmai ág, terület van, azt sem tudja az ember, mi alapján álljon neki a keresésnek.Masszőr, gyógymasszőr, gyógytornász, manualterapeuta, természetgyógyász, mozgásterapeuta, csontkovács, korrekciós trainer, személyi edző, valamint mindenféle hangzatos kreált titulusok közt az ember jószerivel csak az intuícióira hagyatkozhat, hiszen nem, vagy alig tudja, melyik szakember mit csinál valójában.


A következőkben különböző mankókkal segítséget szeretnék adni azoknak akik nem biztosak abban mi szerint döntsenek valaki mellett, és kivel szemben éljenek óvatossággal.

Hogyan áll neki az ember a keresésnek?

A legegyszerűbb a közvetlen környezetben kérdezni, hogy ajánljanak valakit. ( Ami sokszor meglehetősen lutri, hiszen egyáltalán nem biztos, hogy az igényeink megegyeznek azzal, aki ajánl nekünk valakit.)
Rend szerint az ember a panaszait, tünetei után megy, és azokat írja be a keresőbe:(tipp: FB-csoportokban való keresés: Szakmai csoportokban való keresés mindig hasznos, hiszen olyanokkal van tele, akik egymást segítve tudják megtalálni a megfelelő embert az adott problémára.)

Derékfájdalom, porckorongsérv, térdsérülés, hátfájás, szédülés, stb.
Az, hogy sorrendben ki lesz előkelőbb helyen a keresőmotor szerint, az sok mindenen múlik, de leginkább a cég/személy marketinges, és SEO szakemberén. Mivel a versenyhelyzet a budapesti gyógymasszőrök, masszőrök, mozgásterapeuták közt meglehetősen nagy, egy jó marketinges csodákra képes.
Azonban van valami, ami marketinggel is csak délibáb, káprázat, tündérpor, ha hiányzik. Ez pedig a hitelesség.

Mi tesz valakit szakmailag hitelessé?

Bár a hitelesség etikai szempontból nehezen körüljárható, mégis akinek az állításai egyeznek a cselekedeteivel, mindezek megfelelnek a valóságnak, és mivel megfelelnek a valóságnak, leellenőrizhetőek az hitelesnek mondható. (Tehát ha egy terapeuta állít, és csinál valamit annak ismeri a tudományos okát, koherens bizonyítékokkal alá tudja támasztani a valóságtartalmát, és a másik fél ezt le tudja ellenőrizni.) Ezekhez társul még az önreflexióra való képesség, a szakmai tudás, és az ezekre épülő etikus magatartás, szakmai alázat.Ideális esetben egy szakember leírja azt a honlapján, hogy pontosan mit csinál, miben tud, és miben nem tud segíteni, és azoknak a fedezete biztosított, magyarán elvégezte a hozzá tartozó (jó esetben) nívós, minőségi tanfolyamokat is. Rendelkezik fb oldallal, vagy a honlapján keresztül kommunikál a potenciális érdeklődővel, cikkek, páciens beszámolók, bejegyzések formájában.

Technikai feltételek

Egy minőségi kezelőágynak funkciója van. A páciensnek és a terapeutának is sokkal könnyebb, ha ilyen van a kezelőben. Egyrészt biztonságot ad a páciensnek a stabilitása miatt egy mobilággyal szemben, másrészt segíti tehermentesíteni a terapeutát a munkája során az állítható magassága miatt. Egy jó hidraulikus ágy akár félmillió forintba is kerülhet, viszont ez egy jel arra, hogy a szakemberünk igényes a munkájára, és a páciense biztonságára, kényelmére is.Ugyan ez vonatkozik a minőségi vivőanyagokra, eszközökre, és úgy egyáltalán az egész környezetre amiben dolgozik.

Az első benyomás

Egy osztrák választási kampányban volt egy olyan multi-plakát, amin a következő szöveg volt: „Vennél tőle használt autót?” – és a politikus képe. (ennek az eredetije a Watergate-botrány alkalmával lett először használva Nixon politikai ellenfelei által.) Ez egyrészt szerintem borzasztó vicces, másrészt nagyon jól mutatja, hogy a bizalmi viszonyunkat mennyire befolyásolja az első benyomás, és a megérzéseink.
Hallgassunk arra a bizonyos zsigeri megérzésre, amire egyébként is többször kellene hallgatnunk!

Külső és tartalom

Egy igényesen elkészített fotósorozat a jövendőbeli potenciális bármilyen mozgásterápiás szakemberünkről egy plusz, ugyanakkor engem sokkalta jobban érdekel a tartalom. Vannak-e szakmai cikkek, részletes páciens beszámolók, kommunikálja-e felém, hogy a szakmai továbbképzésekre mennyi időt fordít.
Mindig figyeljük a tartalmiságot, és adjunk több hitelt neki a külcsínnel szemben!

A mindent IS gyógyító

Mindig is kellő óvatossággal, és kritikával viszonyultam azokhoz, (beszéljünk bármilyen szakemberről) akik a csillagokat is leígérik az égről, ha igénybe szándékozzunk venni a szolgáltatásaikat.
A melldöngetős „én mindent megoldok!” narratívát mindig is borzasztó kártékonynak, és veszélyesnek tartottam.
Ugyanis nincs univerzális jolly joker. Nincs olyan terapeuta, aki mindenhez IS ért. Bár a legjobb dolog, ha többféle szemüvegünk van, amin keresztül nézhetünk egy problémát, az évek alatt mindenkinek kialakul az a terület, amihez jobban ért, mint máshoz.

Ha valami túl jól hangzik ahhoz, hogy igaz legyen, az rend szerint nem igaz.
Ezért van többek közt komoly ellenszenvem a hiperegocentrikus guru-terapeutákkal szemben, akiknél az énközpontúság sokkal nagyobb, mint a szakmai alázat. Van az úgy, hogy a terapeuta megakad, kudarcot vall, nem tud segíteni. Hogy a klasszikus közhelyet elpuffantsam: emberek vagyunk, csak az nem hibázik, aki nem dolgozik.Mégis szakadéknyi különbség van aközött, hogy valakit bármilyen igyekezetünk ellenére kénytelenek vagyunk elengedni, és aközött, hogy mindenféle szakmai korrektséget mellőzve forgassuk ki a pénzéből, ÉS még kommunikáljuk is le úgy az egészet, hogy nem mi vagyunk a hibásak.

Mondok egy példát:
Elfogadhatatlannak tartom azt, hogy magát orvosnak, csontkovácsnak vagy akárminek hívó emberek a pácienseiket 5 perc és 20.000 forint után az ajtón kívülre tessékeljék azzal a dumával, hogy: „holnapra majd jobb lesz”, vagy, hogy: ”kenegesse ezzel a krémmel az majd segít” (amit jó drágán rátukmáltak). Se anamnézis, se tesztelés, se valódi edukálás, csak mellébeszélés, szemfényvesztés, mindez rossz esetben nyakonöntve alpárisággal, trógerkodással. Ez a fajta gátlástalan hülyítés, és felelőtlenség az, ami miatt a szakma felelős részének ég a pofáján a bőr, hiszen ezzel a mi munkánkat is (akik évek alatt több millió forintot költünk a saját képzésünkre) lerántják a porba, és elértéktelenítik.
Erre persze jöhetne az a kissé cinikus válasz, hogy: „Hát Gáborom, akkor adok neked egy ingyen leckét kapitalizmusból: minden annyit ér amennyit kifizetnek érte.”
Én ezt tökéletesen megértem, viszont pontosan azért írok erről a témáról, hogy minél több emberhez eljusson:
Válasszanak tudatosan! Ahogy a boltok polcai előtt is van választásunk, itt is van.
Nem a Kádár-rendszerben vagyunk, hogy mindent el kelljen tűrni.

A véleményezés

Ha valamilyen felületen véleményezni lehet szakembert, mindig az 1 csillagos értékelésű bejegyzéseket keresem, nem az 5 csillagosokat.
Tudni szeretném mivel sikerült ennyire kihúzni a gyufát valakinél.
Ha a kommentelő vállalja a nevét, és arcát majdnem biztos, hogy valós események miatt íródott, ami ott van, és nem a konkurencia áldásos munkája köszön vissza ránk. Ugyanakkor hiába 5 csillagos egy értékelés, nem tudok vele mit kezdeni, ha nincs alatta leírás, miért tartotta annyira. Akkor különösen nem, ha ezt terminator79, vagy szexicica99 szintű arctalan usernevek biggyesztették oda.
Tehát értékelések olvasásánál vegyük figyelembe az összes aspektust ami szembe jön velünk!

Mi tart ennyi ideig?

Dennis Kraus gyógytornász, oszteopata egyszer azt mondta egy FDM tanfolyamon:Arra kell törekednünk, hogy az ilyen 🙁 páciensből a kezelés végére egy ilyen 🙂 hagyja el a kezelőt.
Nem hiába megy el 60-90 perc egy kezeléssel adott esetben, különösen, ha először jár nálunk a páciens. GDPR kezelőlap, jelentkezési lap, anamnézis lap, mozgásos, provokációs tesztek sora, ezzel sok idő megy el, hogy a terapeuta fejében legyen egy lehetséges útvonal és terápiás terv, hogy merre haladjon, és mit miért kell csinálnia. Kezelés közben folyamatos tájékoztatás arról, mit miért csinálok, visszatesztelések, házi feladat megbeszélése, következő időpont megbeszélése, és még ami kérdés benne maradt esetleg a páciensben.
Miből gondoljuk tehát, hogy aki megérkezésünk után 5 perccel már mindenhova rángat, ropogtat minket az tudatosan, felelősségteljesen végzi a munkáját? (Persze, olyan is van, hogy 2-3 kezelés után már koránt sincs szükség 60 perces találkozókra se akár, hiszen már adott esetben csak finomhangolni kell valamit).
Miből gondoljuk azt, hogy ha 5 perc után egy drága krémmel a kezünkben tessékelnek ki minket egy rendelőből a kezelési díj felett akkor az nem átverés?….Szívesen mennénk ilyen „szakemberhez”?
Én biztosan nem.
Egyvalamit ne felejtsünk el: Attól, hogy valakin fehér köpeny van, ugyan úgy lehet gazember, mint az, aki pólót visel.

Legyünk öntudatosak, és ha valami kifogásunk van a szolgáltatással kapcsolatban azt tegyük szóvá, hiszen mi vagyunk azok akik segítséget kérnek, és fizetünk, nem pedig fordítva.

Sok szerencsét, és kevés kóklert kívánok!






Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük